Thursday, 14 August 2014

Insiden UFO Mantell

Insiden Mantell atau Mantell UFO Incident adalah antara laporan yang paling di publisitikan. Insiden itu menyebabkan kemalangan dan kematian kepada juruterbang berusia 25 tahun Pengawal Kebangsaan Udara Kentucky, Kapten Thomas F. Mantell, pada 7 Januari 1948 dalan insiden kejar mengejar UFO.
Ahli sejarah, David Michael Jacobs berhujah tentang kes Mantell yang menandakan peralihan mendadak dalam kedua-dua persepsi orang awam dan kerajaan. Sebelum ini, media masa sering menganggap laporan sebagai berita yang aneh atau dikhaskan untuk musim berita bohong. Bagaimanapun berikutan kematian Mantell, Jacobs mengatakan hakikat bahawa seseorang telah meninggal dunia dalam satu insiden kejar mengejar dengan objek asing didakwa terbang secara mendadak, meningkat kebimbangan orang ramai mengenai fenomena sekarang prospek baru dramatik telah merasuki pemikiran mengenai UFO, mereka mungkin bukan sahaja mahluk luar angkasa tetapi berpotensi sebagai musuh juga. Walau bagaimanapun, selepas penyiasatan oleh Projek Blue Book. Tentera Udara AS mengatakan bahawa Mantell meninggal dunia kerana mengejar belon Skyhook, yang pada tahun 1948 adalah satu projek rahsia yang Mantell tidak pernah tahu.

Gambaran Keseluruhan

Mantell adalah juruterbang yang berpengalaman: Sejarah penerbangannya terdiri daripada 2,167 jam di udara, dan beliau telah diberi penghormatan kerana terlibat dalam Pertempuran Normandy semasa Perang Dunia Kedua. 
Pada 7 Januari 1948, Godman Field di Fort Knox, Kentucky menerima laporan daripada Kentucky Highway Patrol tentang objek luar biasa di udara berhampiran Maysville, Kentucky. Laporan objek bulat ke arah barat, 250 kaki (76 m) untuk 300 kaki (91 m) diameter, telah diterima daripada Owensboro, Kentucky, dan Irvington, Kentucky. 
Pada kira-kira 1:45 petang, Sarjan Quinton Blackwell melihat objek dari kedudukannya di menara kawalan di Fort Knox. Dua orang saksi lain di menara juga melaporkan satu objek putih dari jauh. Komander Pangkalan Kolonel Guy Hix melaporkan benda yang digambarkan sebagai "sangat putih," dan kurang satu perempat saiz bulan penuh melalui teropong ia muncul seakan mempunyai sempadan merah di bahagian bawah Ia kekal tidak bergerak, seolah-olah, dalam satu setengah jam. Pemerhati di Clinton County Army Air Field di Ohio menerangkan objek seakan mempunyai rupa kon merah yang menyala diliputi kabus gas hijau" dan memperhatikan objek dalam sekitar 35 minit. Satu lagi pemerhati di Lockbourne Army Air Field di Ohio berkata, sebelum pergi dari sana ia datang sangat dekat dengan tanah, tinggal selama kira-kira sepuluh saat, kemudian terbang pada kadar yang sangat cepat kembali ke ketinggian asal, 10,000 kaki, pergi dan menghilang ke dalam awan mendung menuju 120 darjah. Peringkat kelajuannya penerbangan adalah lebih besar daripada 500 mph.

Empat P-51 Mustangs Penerbangan C, 165 Skuadron Pejuang Pengawal Udara Kebangsaan Kentucky telah berada di udara satu dipandu oleh Mantell di arahkan untuk mendekati objek. Blackwell berada dalam radio komunikasi dengan juruterbang sepanjang kejadian tersebut.

Sebuah Mustang telah kehabisan bahan api, dan ia telah mendarat meninggalkan usaha mengejar. Tentera Udara Kapten Edward J. Ruppelt (ketua pertama Projek Blue Book) menyatakan bahawa terdapat beberapa percanggahan pendapat di kalangan pengawal trafik udara perkataan Mantell ketika dia berkomunikasi dengan menara, beberapa sumber melaporkan bahawa Mantell menyifatkan objek kelihatan seperti logam dan saiz yang luar biasa, tetapi menurut Ruppelt, yang lain mempertikaikan ia sama ada atau tidak sebenarnya Mantell berkata demikian.

Dua juruterbang yang turut menyertai Mantell dalam usaha mengejar objek. Mereka kemudian melaporkan mereka melihat objek, tetapi menyifatkannya sebagai terlalu kecil dan kurang jelas bahawa mereka tidak dapat mengenal pasti ia. Mantell mengabaikan cadangan bahawa juruterbang perlu berada pada tahap ketinggian mereka dan cuba untuk melihat objek dengan lebih jelas.

Hanya seorang rakan Mantell, Leftenan Albert Clemmons mempunyai topeng oksigen, dan oksigen dia (Matell) dalam bekalan yang rendah. Clemmons dan Leftenan Hammond membatalkan usaha mengejar di 22,500 kaki (6,900 m). Mantell mengabaikan dan terus mendaki.  Menurut Angkatan Udara, setelah Mantell mendaki 25.000 kaki (7,600 m) dia pengsan kerana kekurangan oksigen (hipoksia), dan pesawatnya mulai menjunam kembali ke tanah. Seorang saksi kemudian melaporkan Mustang Mantell menjunam dalam keadaan berputar-putar. Pesawatnya jatuh di selatan kawasan pertanian Franklin, Kentucky, di sempadan bahagian negeri Kentucky-Tennessee.





Anggota bomba kemudian mengambil mayat Mantell daripada bangkai Mustang. Tali pinggang beliau telah cincang, dan jam tangan dia telah berhenti pada pukul 03:18, masa kemalangan belaku. Sementara itu, pukul 3:50 UFO tidak lagi dilihat oleh pemerhati di Godman Field. Kejadian Mantell dilaporkan oleh akhbar-akhbar di seluruh negara, dan menerima perhatian media masa. Beberapa khabar angin sensasi juga diedarkan mengenai kemalangan Mantell ini. Menurut sejarahwan UFO Curtis Peebles, antara khabar angin itu dakwaan bahawa piring terbang merupakan peluru berpandu Soviet, ia adalah kapal angkasa mahluk asing yang menembak jatuh pesawat Mantell, apabila ia terlalu dekat, mayat Kapten Mantell ditemui penuh dengan peluru, beberapa anggota badan telah hilang, pesawat itu telah benar-benar hancur di udara, bangkai pesawat sangat radioaktif. Walau bagaimanapun, tiada bukti yang pernah muncul untuk menyokong mana-mana dakwaan ini, seperti dakwaan bahawa bangkai pesawat sangat radioaktif, telah didapati tidak tepat oleh Tentera Udara. Mantell adalah anggota pertama Pengawal Udara Kebangsaan Kentucky yang terbunuh dalam penerbangan.


Menurut John Trowbridge, ahli sejarah daripada Pengawal Kebangsaan Kentucky, Terdapat X-Files nyata yang terjadi. Mantell tinggal di Louisville. Tetapi dia dilahirkan di sebuah hospital di Franklin, hanya beberapa batu dari di mana dia telah terbunuh.

Pada tahun 1956, Ruppelt menulis bahawa Kemalangan Mantell adalah salah satu daripada tiga kes UFO "klasik" pada tahun 1948 yang akan membantu untuk mentakrifkan fenomena UFO dalam fikiran orang ramai, dan akan membantu menyakinkan beberapa pakar perisikan Tentera Udara bahawa UFO adalah fenomena "nyata". Dua kejadian "klasik" adalah pada tahun 1948 ialah Encounter chiles-Whitted UFO dan Gorman Dogfight.

Penolakan Dan Penjelasan Venus
Insiden Mantell telah disiasat oleh Projek Sign, kumpulan penyelidikan Tentera Udara yang pertama ditugaskan untuk menyiasat UFO melaporkan. Seorang penulis menyatakan bahawa Orang-orang di Projek Sign bekerja  keras semasa Insiden Mantell. Memikirkan banyak pertanyaan daripada media sebaik sahaja mereka mendapat tahu mengenai kemalangan itu, mereka sedar bahawa mereka perlu untuk mendapatkan jawapan yang cepat. Venus telah menjadi sasaran kejar mengejar oleh Tentera Udara F-51 beberapa minggu sebelum itu dan terdapat persamaan antara penemuaan ini dan Insiden Mantell. Jadi perkataan 'Venus' keluar. Mantell terbunuh akibat cuba untuk mendekati planet Venus. Seorang Tentera Udara Mejar yang telah ditemuramah oleh beberapa wartawan selepas kemalangan Mantell ini terang-terang menyatakan bahawa ia adalah Venus. Pada tahun 1952 USAF Kapten Edward Ruppelt, penyelia Projek Blue Book, pengganti Projek Sign, telah memerintahkan siasatan semula Insiden Mantell. Ruppelt bercakap dengan Dr J. Allen Hynek, seorang ahli astronomi di Ohio State University dan perunding saintifik untuk Projek Sign dan Projek Blue Book. Hynek telah memberikanProjek Sign dengan penjelasan Venus pada tahun 1948, terutamanya kerana Venus telah berada di tempat yang sama di langit semasa UFO di kejar. Walau bagaimanapun, pada 1952 Dr Hynek telah membuat kesimpulan bahawa penjelasan Venus adalah tidak betul, kerana Venus tidak cukup cerah untuk dilihat oleh Mantell dan saksi-saksi lain, dan kerana kabus yang datang akan mengaburkan lagi planet dilangit. Ruppelt juga menyatakan kenyataan Dr Hynek bahawa Venus, walaupun dilihat, akan menjadi sesuatu yang kecil bercahaya, tetapi saksi menerangkan jelas menunjukkan objek yang besar. Tiada huraian boleh di buat walaupun samar-samar dipanggil sesuatu cahaya kecil.

Penjelasan Belon Skyhook
Setelah ditolak penjelasan Venus, Kapten Ruppelt mula menyelidik penjelasan lain untuk kejadian itu. Dia amat berminat dengan cadangan oleh Dr Hynek yang Mantell telah tersalah anggap belon cuaca US Navy Skyhook. Walaubagaimanapun orang lain mempertikaikan idea ini, memberitahu bahawa tidak ada belon Skyhook secara muktamad dikenal pasti berada di kawasan berkenaan semasa insiden mengejar Mantell ini. Walaupun terdapat bantahan ini, Ruppelt berfikir penjelasan Skyhook itu munasabah belon itu adalah projek rahsia tentera laut pada masa kemalangan Mantell ini, ia terdiri daripada aluminium, dan kira-kira 100 kaki (30 m) dalam garis pusat, selaras dengan penerangan Mantell ini yang ia objek logam besar. Semasa kejadian belon Skyhook adalah rahsia pada masa itu, Mantell serta pemerhati lain di menara kawalan udara tidak dapat mengenal pasti UFO sebagai Skyhook. Tambahan pula, kajian terkini oleh Projek Blue Book dan orang yang tidak percaya kewujudan UFO mendedahkan bahawa beberapa belon Skyhook telah dilancarkan pada 7 Januari 1948 di Clinton County, Ohio, kira-kira 150 batu (240 km) timur laut Fort Knox. Orang yang tidak percaya akan kewujudan UFO, Philip Klass berhujah bahawa arus angin pada masa itu telah menuip belon dan berada dekat dengan kawasan Insiden Mantell. Selain itu, apabila Kapten Ruppelt mensiasat kes pada tahun 1952, beliau mendapati sekurang-kurangnya dua pemerhati di lokasi yang berasingan telah melaporkan melihat objek dikejar Mantell melalui teleskop, dan kedua-dua pemerhati menyatakan bahawa ia adalah belon yang besar. 
Projek Skyhook dikaitkan dengan General Mills syarikat gandum, Jean Piccard Balloonist Perancis, dan Otto C. Winzen of Winzen Research.

Kurang pengalaman dengan P-51
Para penyelidik juga telah memberi perhatian bahawa Mantell adalah juruterbang yang berpengalaman, dia masih agak baru kepada P-51, kurang pengalaman dengan pesawat ini dan boleh menjadi faktor kepada insiden itu.

Riwayat Thomas Mantell
Kapten Francis Thomas Mantell Jr (30 Jun 1922 - 7 Januari 1948) adalah seorang Tentera Udara Amerika Syarikat dan seorang veteran Perang Dunia Kedua. Mantell telah dianugerahkan Distinguished Flying Cross kerana tindakan berani semasa pendaratan Normandy, dan Pingat Udara dengan tiga kelompok daun Oak kerana kepahlawanannya.

Kerjaya
Mantell lulus dari Sekolah Tinggi lelaki di Louisville. Pada 16 Jun 1942, Mantell menyertai Amerika Syarikat Tentera Udara Kor, tamat Sekolah Penerbangan pada 30 Jun 1943 Semasa Perang Dunia Kedua, dia telah ditugaskan ke Kumpulan 440 Troop Carrier. Selepas perang, Mantell kembali ke Louisville, Kentucky menyertai Pengawal Udara Kebangsaan yang baru ditubuhkan pada 16 Februari 1947. 
Berikutan kematian nya pada Januari 1948, mayat Mantell itu telah dikembalikan ke Louisville untuk dikebumikan di Zachary Taylor National Cemetery. 

Pada 29 September 2001, Persatuan Sejarah Simpson County melancarkan penanda sejarah sempena Thomas Mantell di tanah kelahirannya Franklin. Penanda ini terletak di pintu keluar dari Interstate 65.

Lahir: 30 Jun 1922
Tempat: Franklin, Kentucky, U.S.
Meninggal Dunia: 7 January 1948 (umur 25) berhampiran Franklin, Kentucky, U.S.
Negara: Amerika Syarikat
Perkhidmatan / Cabang: Tentera Udara Amerika Syarikat 
                                                           Pengawal Udara Kebangsaan Kentucky

Tahun Perkhidmatan: 1942-1948
Pangkat: Kapten
Unit: 40th Troop Carrier Group
Pertempuran / Peperangan: Perang Dunia Kedua Operasi Overload
Anugerah: Distinguished Flying Cross Air Medal

No comments:

Post a Comment